Tips – Kaedah menulis email yang betul ketika memohon kerja

Zaman sekarang kebanyakan majikan akan membuat pemilihan awal mencari pekerja baru adalah melalui email oleh kerana itu penting untuk anda semua jobs hunter mengetahui cara yang betul bagaimana untuk anda menghantarkan permohonan kerja melalui email. Berikut adalah perkara yang penting yang harus anda ambil perhatian semasa membuat permohonan melalui email.



Alamat Email anda

Pastikan anda tidak menggunakan alamat email yang kelihatan bodoh atau tidak profesional antara contoh alamat email bodoh dan tidak profesional ialah [email protected] Pastikan anda tukar kepada nama anda atau nama lain yang lebih profesional contohnya [email protected] dan pastikan anda sentiasa boleh membuka inbox email anda.

Subject

Subject pastikan tepat dan padat dan pastikan anda tidak membiarkannya kosong contoh subject yang baik ialah ” Permohonan kerja untuk ( Nama Jawatan yang dipohon ).

Body Message

Apabila anda membuat permohonan melalui email anda boleh terus menulis cover letter anda dibahagian body email.


Format Resume dan lain-lain dokumen

Pastikan anda menggunakan format PDF dalam semua dokumen yang anda berikan kecuali anda telah diberitahu oleh majikan untuk menggunakan format-format tertentu. Namakan semua dokumen yang dihantar dengan seragam contohnya Ahmadsulaimanresume.pdf,ahmadsulaimansijil.pdf dan lain-lain.

Elak Kesalahan Ejaan

Pastikan setiap anda membaca semua apa yang anda tulis dan semua dokumen dalam keadaan yang baik dan nama-nama dokumen tidak mengandungi sebarang kesalahan ejaan barulah anda menghantarkan permohonan anda.

Kami harap sedikit tips ini boleh memberikan anda sedikit sebanyakkan tentang bagaimanakan cara yang betul untuk anda membuat permohonan melalui email dan kami di gkerjaya mendoakan yang terbaik untuk dan mudah-mudahan anda berjaya dalam apa jua kerjaya yang anda ceburi.

Jangan lupa untuk kongsi kepada rakan-rakan di sosial media biar seluruh rakan-rakan anda tahu anda seorang yang mengambil berat tentang mereka 😀