Bantuan RM150 Akan Dibayar Bermula 17 Januari 2022

 Melalui pembentangan Bajet 2022, kerajaan telah bersetuju untuk memberikan Bantuan Awal Persekolahan sebanyak RM150 untuk setiap murid.  Bantuan Awal Persekolahan ini akan memberikan manfaat kepada lebih 3 juta murid-murid yang layak dengan jumlah bantuan sebanyak RM450 juta.  Berikut kami kongsikan syarat kelayakan Bantuan Awal Persekolahan 2022 ini.


Melalui pembentangan Bajet 2022, kerajaan telah bersetuju untuk memberikan Bantuan Awal Persekolahan sebanyak RM150 untuk setiap murid.
Bantuan Awal Persekolahan ini akan memberikan manfaat kepada lebih 3 juta murid-murid yang layak dengan jumlah bantuan sebanyak RM450 juta.

Berikut kami kongsikan syarat kelayakan Bantuan Awal Persekolahan 2022 ini.

Bantuan Awal Persekolahan RM150

Bantuan Awal Persekolahan (BAP) mula diperkenalkan pada tahun 2012 yang bertujuan untuk meringankan beban perbelanjaan persekolahan anak-anak yang ditanggung oleh ibu bapa atau penjaga terutamanya pada awal tahun.

Bantuan ini akan diberikan kepada murid-murid Tahun 1 hingga Tingkatan 5 atau yang setaraf dengannya di kalangan keluarga yang berpendapatan Isi Rumah Kasar RM3,000 dan ke bawah.

Tarikh Bayaran BAP

Kementerian Pendidikan Malaysia telah mengeluarkan tarikh rasmi pembayaran BAP pada 17 januari 2022. Bantuan ini layak kepada kepada murid:

  • Tahun 2 sehingga Tingkatan 5 (Sesi 2022/2023)
  • Tahun 1 sehingga Tingkatan 4 (Sesi 2021/2022)

Pembayaran lain akan dibayar selepas pendaftaran pada 21 Mac 2022 dan layak kepada:

  • Tahun 1 (Sesi 2022/2023)

Jumlah Bantuan Awal Persekolahan

Murid yang menerima BAP akan diberi bantuan sebanyak RM150 seorang murid secara sekaligus (one-off) mulai 2022, kenaikan RM50 berbanding RM100 tahun sebelumnya.

Jika anda memiliki dua orang anak dan menetapi syarat kelayakan, anda atau anak bakal menerima bantuan RM300.

Syarat Permohonan BAP

Berikut adalah syarat-syarat yang perlu dipenuhi sekiranya ingin memohon bantuan persekolahan ini.

  • Murid warganegara Malaysia (perlu dibuktikan dengan sijil lahir/mykid/mykad yang disahkan atau apa-apa dokumen yang dikeluarkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara Malaysia) ;
  • Murid Tahun 1 hingga Tingkatan 5 atau yang setaraf dengannya yang berasal dari kalangan isi rumah berpendapatan bulanan KASAR sebanyak RM3,000.00 dan ke bawah pada tahun semasa. Pendapatan KASAR bulanan adalah pendapatan yang mengambil kira gaji hakiki/pokok dan elaun-elaun tetap sahaja. Elaun lebih masa dan elaun-elaun yang bersifat tidak tetap tidak boleh diambil kira sebagai pendapatan KASAR bulanan ;
  • Bantuan ini diberikan kepada murid-murid yang bersekolah di Sekolah Kerajaan (SK), Sekolah Bantuan Kerajaan (SBK), Sekolah Agama Rakyat, Sekolah Agama Negeri dan Sekolah Swasta (selain sekolah antarabangsa).

Cara Mohon Bantuan Awal Persekolahan 2022

Tiada borang permohonan yang perlu diisi.


Kaedah Pembayaran

Bantuan akan disalurkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) secara berperingkat terus ke ;
Akaun Kumpulan Wang Kerajaan (KWK) sekolah; ATAU
Akaun Khas Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) bagi sekolah yang tidak mempunyai Akaun KWK

Maklumat Tambahan

Anda boleh layari laman web rasmi Kementerian Pendidikan Malaysia untuk baca lebih lanjut syarat-syarat utama permohonan https://www.moe.gov.my/en/ba