Bantuan RM300 Untuk Bayi Yang Baru Lahir

Tahukah anda di bawah bajet 2022 kerajaan negeri, kerajaan akan memberikan insentif sebanyak RM300 kepada ibubapa yang mempunyai anak yang baru lahir.  Program ini bertujuan untuk meringankan beban ibubapa yang memerlukan duit untuk pembelian barangan penjagaan bayi dan ibu bersalin semasa berpantang.


Tahukah anda di bawah bajet 2022 kerajaan negeri, kerajaan akan memberikan insentif sebanyak RM300 kepada ibubapa yang mempunyai anak yang baru lahir.

Program ini bertujuan untuk meringankan beban ibubapa yang memerlukan duit untuk pembelian barangan penjagaan bayi dan ibu bersalin semasa berpantang.

BACA JUGA: Info Terkini Status Pembayaran BKM Fasa 2

Jumlah Bantuan

Kerajaan Negeri Pahang telah melancarkan program Anak Kebanggan Pahang 2023 (Pahang Pride Kid 2023) dan terbuka kepada semua orang untuk memohon bantuan RM300 ini. Menurut YAB Menteri Besar Pahang, tujuan lain adalah untuk menggalakkan kadar kelahiran di negeri itu yang masih lagi rendah.



Pemberian Saguhati Untuk Setiap Kelahiran

Setiap bayi yang dilahirkan di pahang bermula tahun 2022 layak untuk menerima saguhati di bawah Program Anak Kebanggaan Pahang. Tujuan pemberian bantuan ini adlaah untuk meringankan beban keluarga membuat simpanan dan barangan penjagaan bayi serta ibu semasa berpantang. 


Maklumat Lanjut 

Sebarang pertanyaan dan maklumat lanjut mengenai bantuan ni, anda boleh layari laman web Portal Kerajaan Negeri Pahang atau hubungi talian 09 – 512 6600


SUMBER: Sinar Harian