PR1MA: Permohonan Perumahan Rakyat 1 Malaysia

PR1MA: Permohonan Perumahan Rakyat 1 Malaysia

Untuk makluman, kerajaan telah mewujudkan sebuah Program Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) bagi menyediakan perumahan mampu milik dan berkualiti tinggi untuk golongan yang berpendapatan pertengahan. 

Tambahan pula, salah satu objektif bagi Program Perumahan Rakyat 1 Malaysia (PR1MA) ini adalah untuk membangunkan kediaman moden, selesa dan berkualiti tinggi. Kemaskinjawatanmalaysia hanya menyiarkan bagi memudahkan permohonan anda. Berikut merupakan langkah untuk membuat permohonan bagi Rumah PR1MA tahun 2022.

Syarat Kelayakan Permohonan

  • Warganegara Malaysia;
  • Berumur sekurang-kurangnya 21 tahun semasa permohonan dibuat;
  • Individu atau keluarga (suami isteri) dengan pendapatan isi rumah purata bulanan antara RM2,500 – RM15,000;
  • Pemohon atau pasangannya tidak memiliki lebih daripada satu hartanah.

Cara Buat Permohonan

1. Pendaftaran
Buat akaun di portal PR1MA – KLIK DI SINI, lengkapkan pendaftaran dan terima nombor rujukan PR1MA anda. Nombor rujukan ini akan digunakan untuk komunikasi masa depan dengan PR1MA.
2. Pelancaran Pembangunan Baharu
Pemohon akan dimaklumkan mengenai pelancaran pembangunan PR1MA baru di lokasi pilihan anda.Pelancaran baru juga akan diiklankan di media.

3. Permohonan
  • Pembangunan yang Baru Dilancarkan – Setelah pendaftaran atau log masuk akaun, teruskan dengan aplikasi PR1MA Homes kerana kemasukan untuk mengundi bukan secara automatik.
  • Pembangunan Unit Terhad – Setelah pendaftaran atau log masuk akaun, teruskan dengan permohonan PR1MA Homes. Kemudian, silakan berhubung dengan Rakan Jualan yang dilantik untuk memeriksa ketersediaan unit dan pertanyaan lebih lanjut.
4. Undian
Proses pengundian terbuka dan telus akan dilakukan untuk pemohon yang telah memenuhi semua syarat. Pengundian hanya bergantung kepada perkembangan yang baru dilancarkan.

5. Pemilihan Unit
Anda akan dijemput untuk sesi Pemilihan Unit untuk memilih unit pilihan anda berdasarkan ketersediaan. Sila sediakan yuran tempahan sebanyak RM500 dalam bentuk draf bank atau cek ke :
  • PERBADANAN PR1MA MALAYSIA (unit kediaman di Semenanjung Malaysia & Sabah)
  • PR1MA DEVELOPMENT SDN BHD (projek Sarawak)
  • PR1MA SEREMBAN SENTRAL SDN BHD (Kediaman Seremban Sentral sahaja)

6. Permohonan Dan Kelulusan Pembiayaan
  • Siapkan dokumen yang diperlukan dan serahkan permohonan pinjaman ke Institusi Kewangan pilihan anda. Harap maklum mengenai perkara berikut:
  • Pinjaman Bank – Kelulusan dianggarkan dalam masa 1 bulan dari tarikh tempahan.
  • Pinjaman Kerajaan (LPPSA) – Kelulusan dianggarkan dalam masa 2 bulan dari tarikh tempahan.
  • Sila hubungi Institusi Kewangan pilihan anda untuk maklumat lebih lanjut.

7. Perjanjian Jual Beli
Perjanjian Jual Beli (SPA) akan ditandatangani antara pemaju iaitu PR1MA dan anda sebagai Pembeli.PENYERAHAN KUNCI/MILIKAN KOSONG
Rumah PR1MA akan diserahkan secara rasmi kepada anda setelah pembangunan selesai, pengeluaran Sijil Penyempurnaan dan Pematuhan (CCC) dan pembayaran tertunggak telah diselesaikan (jika ada).Tahniah, anda kini menjadi pemilik Rumah PR1MA yang bangga! Selamat Datang ke Komuniti PR1MA.
8. Bantuan Pembiayaan
Bagi mereka yang ingin membeli hartanah PR1MA, bantuan pembiayaan juga disediakan melalui institusi-institusi kewangan (bank) dalam negara.
Pakej ini turut termasuk pembiayaan hingga 110% dari harga Jual Beli (SPA) untuk pembeli yang layak. Tiada bayaran pendahuluan yang diperlukan jika anda dapat memperoleh pinjaman maksimum.

Info Tambahan

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai maklumat terperinci dan senarai projek PR1MA, anda boleh merujuk di portal rasmi RUMAH PR1MA

Penafian 

Kami bukanlah wakil mana-mana agensi kerajaan. Ini merupakan maklumat yang kami perolehi daripada website rasmi kerajaan. Mohon rujuk pautan asal untuk maklumat lanjut yang lebih lengkap.

Maklumat yang kami sampaikan berdasarkan info semasa atau bantuan tahunan berulang.