TERKINI: Pengeluaran Khas KWSP Minimum RM10,000 Sehingga Maksimum RM30,000

TERKINI: Pengeluaran Khas KWSP Minimum RM10,000 Sehingga Maksimum RM30,000

Sukacita dimaklumkan,Tuntutan bagi pengeluaran khas KWSP sebanyak RM10,000 hingga RM30,000 sebelum musim perayaan aidilfitri. Perkara ini telah diumumkan dan dibicarakan oleh pihak bertanggungjawab iaitu Persatuan penyelesaian pengguna dan peminjam Malaysia . Serta juga  Pertubuhan aktivis rakyat Malaysia  baru-baru ini telah mengemukakan supaya permohonan pengeluaran khas KWSP ini dapat dikeluarkan sempena perayaan hari raya.

Pengeluaran KWSP Sempena Aidilfitri 2023

Makluman kepada semua pencarum,Sebelum musim Aidilfitri, ada beberapa pengeluaran khas yang biasanya dilakukan oleh masyarakat seperti membeli baju raya, makanan khusus, cenderahati, dan membuat persiapan untuk kenduri dan majlis-majlis lain. Ini semua boleh menjadi pengeluaran yang besar bagi sesetengah individu dan keluarga. Oleh itu, penting untuk membuat anggaran dan memastikan bahawa pengeluaran tidak terlebih berlebihan.

Pada masa yang sama,pertubuhan bukan kerajaan yang sinonim dengan masyarakat telah mendesak tuntutan pengeluaran KWSP ini diluluskan. Dek kerana,mereka mempunyai sebab yang utuh bagi kerajaan untuk meluluskan pengeluaran kali ini. Hal ini kerana dana KWSP tidak akan terjejas berikutan berjuta caruman masuk setiap bulan dalam tabung agensi KWSP.

Maklumat dari  seorang  Presiden iaitu En Roslan Mohd Arif telah berkata bahawa pengeluaran ini seharusnya dibenarkan dan diluluskan. Hal ini kerana ia menyabitkan simpanan wang milik pencarum dan mereka sedar tabungan akan susut sekiranya membuat pengeluaran.

Tambahan pula menurut beliau, ada sebahagian pencarum yang tidak sempat menikmati persaraan pada hari tua dengan kesimpitan hidup. Memandangkan pada waktu sekarang jumlah yang terkesan semakin ramai dan ada yang telah diisytiharkan muflis. Bukan itu sahaja, ada juga yang telah bunuh diri, menjauh dari keluarga maka disebabkan kesempitan kewangan

Pihak pengurusan KWSP sebelum ini telah menyatakan bahawa melalui 4 siri kemudahan pengeluaran KWSP. Iaitu i-sinar, i-citra, i-lestari dan pengeluaran khas yang dibenarkan semasa pendemik c19. Berikutan pengeluaran tersebut KWSP terlepas peluang untuk mengembangkan aktiviti pelaburan susulan pengeluaran sebanyak RM145 bilion oleh 8.1 juta para pencarum.

Had Tuntutan Pengeluaran Khas KWSP

Walaupun bagaimanapun, menurut pihak 4PM dan Prorakyat, dana simpanan KWSP tidak akan terjejas kerana pengeluaran ini. Pengumuman siri pengeluaran sebelum ini, beberapa pihak mendesak tuntutan pengeluaran khas KWSP RM10,000 sehingga RM30,000 secara sekali bagi bagi mengurangkan kos sara hidup dan beban kewangan

Pengeluaran khas ini tidak akan menggangu para pelabur KWSP dan Perdana Menteri iaitu Datuk Seri Anwar Ibrahim diminta untuk mempertimbangkan pengeluaran khas ini.

Pihak mereka berharap agar kerajaan perpaduan merupakan kerajaan sekarang serta juga pihak KWSP dapat mencari satu kaedah dan penyelesaian terbaik bagaimana pengeluaran untuk pencarum dapat diluluskan”.

Besar harapan dan tangan para pencarum supaya tabungan simpanan tabungan ini boleh dikeluarkan setelah pembayaran dividen selewatnya pada bulan Mac atau sebelum menjelang perayaan aidilfitri.



Anggota Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) mungkin membuat pengeluaran sebelum musim Aidilfitri dengan mengeluarkan wang simpanan mereka melalui pengeluaran sebelum berkahwin atau pengeluaran berumur 55 tahun. Ini bermakna bahawa mereka boleh mengakses wang simpanan mereka sebelum tarikh matang yang ditetapkan asal mereka memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan. Walau bagaimanapun, pengeluaran sebelum matang boleh menjejaskan jumlah wang simpanan yang akan diterima pada masa hadapan, jadi penting untuk berfikir dengan hati-hati sebelum membuat pengeluaran.


SUMBER: Sistemguruonline


Penafian 

Kami bukanlah wakil mana-mana agensi kerajaan. Ini merupakan maklumat yang kami perolehi daripada website rasmi kerajaan ataupun berita. Mohon rujuk pautan asal untuk maklumat lanjut yang lebih lengkap.

Maklumat yang kami sampaikan berdasarkan info semasa atau bantuan tahunan berulang.