Ini Cadangan Pengeluaran i-Citra KWSP RM10,000 Secara (One-Off) ~ Anda Setuju?

Berita baik untuk semua pemilik akaun KWSP, cadangan untuk menaikan had pengeluaran Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) menerusi kemudahan i-Citra akan diperhalusi secara menyeluruh.

Berita baik untuk semua pemilik akaun KWSP, cadangan untuk menaikan had pengeluaran Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) menerusi kemudahan i-Citra akan diperhalusi secara menyeluruh.

Menurut Menteri Kewangan II, Yamani Hafez Musa, cadangan untuk menaikan had pengeluaran  i-Citra ini akan mengambil kira semua bentuk bantuan yang telah dan akan disalurkan kerajaan.


Menurutnya lagi pertimbangan terhadap kenaikan had pengeluaran i-Citra ini akan mengambil kira keperluan untuk mengimbangi antara keperluan semasa dan kepentingan simpanan persaraan untuk masa hadapan.

Cadangan ini merupakan cadangan awal daripada Datuk Seri Najib Razak agar had pengeluaran i-Citra dinaikkan dari RM5,000 kepada RM10,000.


Tujuan kenaikan ini adalah bersandarkan kepada syarat supaya kerajaan turut bersungguh-sungguh untuk memulakan usaha bagi menaikkan semula aset KWSP dengan memberi lebih banyak peluang perniagaan.

Sebelum ini, kemudahan i-Citra diperkenalkan selaras dengan pengumuman Pakej Perlindungan Rakyat dan Pemulihan Ekonomi (PEMULIH) oleh bekas Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 28 Jun lalu.


Sebanyak 12.6 juta ahli KWSP dibenarkan membuat pengeluaran sehingga RM5,000 dengan dibayar sebanyak RM1,000 sebulan untuk tempoh lima bulan.

Sumber: sinarharian.com.my

Catat Ulasan

56 Ulasan

Tanpa Nama berkata…
Sangat2 setuju
Tanpa Nama berkata…
Sejutu
Tanpa Nama berkata…
Setuju sangat
Unknown berkata…
LEBIH SETUJU DARI SEGALA PERSETUJUAN!
Jabar berkata…
Sanggat2 setuju.....rakyat tengah susah....ape salah nye pakai duit sendiri.....bukan xblh nak tambah balik....tiap2 buln potong.....pasti betambah semula.....
izan yatim berkata…
setuju sgt2..100%
Nagarajan A L Arumugam berkata…
Setuju
Tanpa Nama berkata…
memang setuju sangat. moga disegerakan
yus berkata…
Saya setuju sangat
Tanpa Nama berkata…
Saya setuju sangat. Time2 macam ni pekerja hotel terjejas. Jadi kwsp ni la yg bantu kami sekeluarga dari mula pkp tahun 2020 dlu smpai skrg. Makin ada anak kecik. Suami sorg je krja saya suri rumah. Kalau tk dpt keluarkan i lestari i sinar dan i citra ni taktahu la nasib kami. Jadi saya setuju sangat kalau dibenarkan keluarkan i citra ni lagi.
Tanpa Nama berkata…
Setuju
Unknown berkata…
Sangat setuju
Sein berkata…
Sangat setuju dan dipercepatkan.
Unknown berkata…
Sy setuju sngt .sy dh lama xberkerja .so dpt la kuar duit hasil titik peluh selama ni.ngn duit dpt bermula kan berniaga
Tanpa Nama berkata…
Teramat sangat setuju...... 1000% setuju
yus berkata…
Sangat² setuju
Tanpa Nama berkata…
Lagi mahu tanya ke??? Orang giler jer yang tak setuju

Unknown berkata…
Sangat setuju
Tanpa Nama berkata…
Saya setuju
Tanpa Nama berkata…
Setuju sgt2 nk tggu umur 55 blm tntu sempat..
Tanpa Nama berkata…
Saya sangat pengeluaran sehingga rm10,000. Ini adalah simpanan kami sendiri kenapa nk letak byk syarat. Saya harap dpt lulus dgn segera. Tak ada alasan lagi.
Tanpa Nama berkata…
Saya sangat bersetuju pengeluaran sehingga rm10,000. Ini adalah simpanan kami sendiri kenapa nk letak byk syarat. Saya harap dpt lulus dgn segera. Tak ada alasan lagi.
Tanpa Nama berkata…
Sya sgt setuju pengeluaran I citra 10k one off ini..sebab saya cuma kerja sendiri pendapatan sgt2 terjejas sejak pendemik ni..saya telah memohon pelbagai bantuan kerajaan, seperti BPR,BPN, semua tidak layak alasan hanya kerana saya ada kereta proton waja yg sudah berusia 25tahun dan ford courier yang sudah berusia 30tahun.. huhuhu nasib baik ada pengeluaran KWSP maka boleh lah saya bernafas sikit untuk buat belanja harian dan pusingan modal perniagaan kecil kecil SERTA membayar hutang..
Tanpa Nama berkata…
SANGATTTTT SANGATTTTT SETUJUUUUUU!!!!!
Tanpa Nama berkata…
Setuju setuju setuju
Tanpa Nama berkata…
Saya sangat setuju
Tanpa Nama berkata…
Saya setuju setuju......
Tanpa Nama berkata…
Setuju setuju setuju setuju setuju
Tanpa Nama berkata…
Setuju sbb sekarang dh x Ade kerja...sementara tunggu kerja ada juak untuk servive
Tanpa Nama berkata…
Setuju sebab hilang kerja so memang bantu
Tanpa Nama berkata…
Setuju sebab hilang kerja banyak bende kena bayar otang anank sekolah
Gowre berkata…
Setuju sgt.masalah bny tak larat dah.tlg cepat kan ia.terima kasih
Unknown berkata…
Setuju sgt rm10k sekali bayar..senang saya dgn usben bajet2 duit utk bayar pelbagai sbb suami pun tgh xbekerja skrg ni .kerja sendiri pendapatan tidak menentu. Klu bagi sikit2 susah utk kami nak bajet
Tanpa Nama berkata…
Setuju
Unknown berkata…
Sudah berapa kali ulang benda yang sama masih tak ada keputusan pun PM ni lagi teruk s sembang ja keluarga Malaysia habuk pun takdak
Unknown berkata…
Setujui sangat²

Tanpa Nama berkata…
sangat2 setuju....selepas keluarkan kwsp...boleh carum semula secara bulanan.. sikit 2...
Tanpa Nama berkata…
amat bersetuju...tlg bg jd ja kali ni...lama sgt dh bertahan ...dgrlah rintihan rakyatmu..
Kim Goh berkata…
Saya very very the setuju...
Unknown berkata…
Setuju πŸ™πŸ™πŸ™
Tanpa Nama berkata…
Setuju
Unknown berkata…
Setuju sangatπŸ‘
cilipadi berkata…
setuju sgt2…lgpun duit sendiri kot bukan ambik duit sesiapa pun
π‘΄π’ƒπ’π’š berkata…
π’”π’‚π’π’ˆπ’‚π’•-π’”π’‚π’π’ˆπ’‚π’• 𝒔𝒆𝒕𝒖𝒋𝒖..
Shankar berkata…
Saya setuju,saya sokong seratus peratus.
Unknown berkata…
Ya. Teramat lah setuju tanpa seteru
Lagipun wang simpanan sendiri.
Bolilah cover hutang selama x bekerja ni.
Merhaydil berkata…
Setujuh.. sangat² setujuh